Stress & Burnout – De stressbarometer

Stressbarometer

Bij stress & burn-out zijn er meerdere klachten, het is een vermoeidheidssyndroom, waarbij uitputting van de energiereserves tot gevolg heeft dat lichaam en geest op meerdere manieren niet meer goed functioneren.

Om jezelf te screenen op de intensiteit van stress klachten kun je deze test invullen. Vul voor onderstaande stress signalen in of je deze in de afgelopen 14 dagen gehad hebt.

 

1. Tegenzin in werk
2. Cynisme
3. Wit zien
4. Hyperventileren
5. Onrustig / Opgejaagd
6. Eet / Gewichtsproblemen
7.
8. Eczeem
9. RSI-klachten
10. Hoge bloeddruk
11. Nergens zin in
12. Zweten
13. Trillen
14. Piekeren
15. Steeds in de verdediging
16. Controleverlies
17. Niet tegen drukte kunnen
18. Spierpijn in nek / Schouders / Rug
19. Angsten
20. Concentratieproblemen
21. Maag / Darm / Spijsverteringsklachten
22. Niets meer af kunnen krijgen
23. Automatische piloot
24. Vergeetachtigheid
25. Woedeaanvallen
26. Duizelig
27. Gespannen
28. Emotioneel
29. Vastlopen
30. Misselijk / overgeven
31. Huilen
32. Hoofdpijn
33. Onzeker
34. Sporten gaat zwaar
35. Algehele lichamelijke klachten
36. Meer moeite met praten
37. Hartklopping / - klachten
38. Depressief / Somber
39. Niet meer kunnen relativeren
40. Slecht slapen
41. Seksuele uitspattingen
42. Oogproblemen
43. Meer drinken
44. Infecties
45. Teruggetrokken
46. Zelfvervreemding
47. Gewrichtspijn
48. Griep / Verkouden / Keelpijn
49. Prikkelbaarheid
50. Vermoeid

De stressbarometer inclusief toelichting is afkomstig uit het boek "Eerste hulp bij stress en vermoeidheid: 50 signalen om een burn-out te herkennen, 51 tips om hem te voorkomen van Frank Schaper.  Het is een helder doordachte en onderbouwde, maar niet wetenschappelijke test.

Deze test veranderde mijn leven. Waarom? ik stak mijn kop in het zand en negeerde de signalen van mijn lichaam. Deze test drukte me met mijn neus op de feiten. Tuurlijk wist ik ergens wel dat alles at ik aan het doen was niet goed, was maar dit was een wake-up call. Ik scoorde meer dan 20 punten op deze schaal. Dankzij gerichte hulp was ik op tijd en belande ik niet in een burn-out. Mocht jij ook hoog scoren, gun jezelf dan die hulp, want je kunt beter nu investeren in je gezondheid dan later tijd spenderen aan ziekte.

Stress, overspannenheid en burn-out komt veel voor bij hoog sensitieve mensen, zeker bij degenen die moeite hebben met "nee zeggen / grenzen aangeven".

Kijk bij mijn diensten wat ik voor jou kan doen op dit vlak. Daarnaast kunnen mijn partners die specialismen hebben op dit vlak jou uitstekend helpen, dus neem gerust contact op om te kijken hoe jij hulp kunt krijgen. Denk je dat je een burn-out hebt of ben je depressief? Neem dan in ieder geval contact op met je huisarts.



Geef een antwoord